NS en ProRail gaan op 6 september starten met een nieuwe proef voor het Programma Hoogfrequent Spoor. Veertien woensdagen wordt op het traject Amsterdam - Utrecht - Eindhoven ervaring opgedaan met het laten rijden van een intercity om de tien minuten. Uiterlijk in 2028 moet Alkmaar - Amsterdam ook een hoogfrequent spoor zijn.

Het 'spoorboekloos rijden' moet over de hele dag zo'n 15% meer zitplaatsen opleveren. De test moet uitwijzen of dit lukt, want met meer treinen betekent ook meer uitdagingen, zeker als ergens storing optreedt. Reizigersvereniging Rover is kritisch over de proef volgens NU.nl. Reizigers treffen op woensdag telkens een andere dienstregeling dan normaal.

Het is de derde test van NS en ProRail, meldt Trouw. De eerste was in 2009 en werd als redelijk succesvol beschouwd, maar invoering kwam er toch niet in 2011. In 2010 werd opnieuw getest in samenwerking met het goederenvervoer, nu ook met zes stoptreinen. In dat jaar ging de ministerraad ook akkoord met het programma en maakte enkele miljarden vrij voor veiligheid en milieu. Maar de test verliep stroef vanwege vertragingen en overvolle treinen, versterkt de inzet van stoptreinen. in 2016 bleek dat het programma een tekort had aan budget van € 200 miljoen.

Desondanks moet Amsterdam - Eindhoven in december al hoogfrequent worden. Voor Alkmaar - Amsterdam moet nog veel onderzocht worden, zoals varianten en milieueffecten. Het opstelterrein zou bij bedrijventerrein De Vaandel in Heerhugowaard moeten komen.  In 2019 wordt een ‘Tracébesluit’ genomen. De bouw start op zijn vroegst in 2020 en dan moet alles vóór 2028 gereed zijn.

 
Pin It
Bekeken: 2903x
https://ee.itk.ac.id/data/