Het busvervoer in het gebied Noord-Holland Noord krijgt van de reizigers een 7,7 als rapportcijfer en stijgt daarmee net boven het landelijke gemiddelde (7.6) uit. Dit blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2016, waarvoor zo’n 82.000 reizigers in heel Nederland ondervraagd zijn. De waardering voor het busvervoer wordt uitgesproken op diverse items. Het reizigers-oordeel op onder meer de aspecten reissnelheid, gemak kopen vervoersbewijs, klantvriendelijkheid en informatievoorziening ligt in Noord-Holland Noord boven het landelijk gemiddelde, reizigers voelen zich veilig in de bus.

Toch is er op punten ook verbetering gewenst. Het door de reizigers meest genoemde verbeterpunt is de informatie bij vertragingen. Ten opzichte van vorig jaar is er op dit gebied wel verbetering opgetreden (van 5.0 naar 5.5), maar het blijft een punt van zorg. De waardering van reizigers is juist afgenomen waar het gaat om overstaptijd. Om dat te verbeteren zal dit jaar de StappOVer App geïntroduceerd worden die automatisch herkent in welke bus de reiziger zich bevindt. Zo ziet de reiziger op welke haltes er een overstap mogelijk is op een andere buslijn. Met één klik kan dan aangeven worden dat hij op een bepaalde bus wil overstappen. Als de aansluitende bus kan wachten verschijnt dat op het scherm, anders verschijnt de eerstvolgende overstaptijd.

Bekeken: 3175x